Air Huarache

Air Huarache

Nike Air Huarache – “Bugün Ayaklarınıza Sarıldınız mı?”

Air Huarache, Nike’ın popülerliğini hiçbir zaman yitirmeden günümüze kadar gelmeyi başaran özel bir modeli. Markanın dahi tasarımcısı Tinker Hatfield’ın ellerinden çıkan modelin doğuşu su kayağı ayakkabılarından esinlendi. Her ayağa uyum sağlayan neopren su kayağı botlarından etkilenen Hatfield, bu botları karada da kullanmanın konforlu olabileceğini düşündü. Bunu gerçekleştirmek için eline aldığı kalemle Huarache’nin eskizlerini çalışmaya başladı. Çizimler tamamlandığında Hatfield markanın en rahat ayakkabısını tasarlamayı başarmıştı.

Çok hafif, rahat ve teknik açıdan üstün yapısıyla öne çıkan Huarache’ye adını veren ise bir diğer efsanevi Nike karakteri Sandy Bodecker oldu. Kaykay dünyasının ünlü ismi merhum Bodecker, Hatfield’ın çizimlerini görünce ayakkabıları antik çağlarda giyilen sandaletlere benzetti. Hatta onları Olimpos tanrılarına yakıştırdı. Ancak isim biraz daha uzaktan, Meksika’dan çıktı. Huarache (Huaraçe), Meksikalıların el yapımı bantlı sandaletlerine verilen isim. Nike’ın, ayakları Meksika sandaletlerinin yaptığı gibi rahatça saran modeli de adını bu nedenle onlardan alıyor. Nike’ın ünlü logosu Swoosh’u taşımayan performans ayakkabısı Air Huarache bu özelliğiyle de bir ilk. Hatfield, Huaracheler kendi teknik özellikleriyle öne çıksın diye onları Swoosh eklemeden tasarladı.

1991-Nike Air Huarache Lansmanı

Nike, 1991 yılında yeni modeli Air Huarache’yi satışa çıkardığında tam olarak beklediği talebi alamamıştı. Koşu için özel olarak ürettiği bantlı neopren ayakkabılar pek ilgi görmemişti. Satışa çıktığında yaklaşık 50 adet sipariş alan model tam anlamıyla hüsran yaratmıştı. Ancak ileri görüşlü ürün müdürü Tom Hartge durumu Nike’ın lehine çevirmeyi başardı.

Hartge, son derece az olan sipariş taleplerine aldırmadan 5 bin adetlik sahte bir sipariş formu düzenledi. Gerçekte kimsenin sipariş etmediği bu ayakkabıları New York Maratonu’na götürdü ve tamamını Times Meydanı yakınlarında bir sergi alanında 3 gün içinde satmayı başardı. Başarısı bununla da kalmadı. Çok kısa süre içinde Nike’ın Huarache satışları inanılmaz bir hızla artarak yarım milyona ulaştı.

“Bugün Ayaklarınıza Sarıldınız mı?”

Nike’ın Swooshsuz tasarlanan neopren çoraplı koşu ayakkabıları New York satışlarından sonra çok kişi tarafından tanınmaya başlamıştı. Ayakkabıların son derece hafif olması, topuk kısmında yer alan bantları ve taban yapısı rahatlık arayan kişileri cezbediyordu. Ayakkabıları daha da ünlendiren onlar için yazılan reklam sloganı oldu: Bugün ayaklarınıza sarıldınız mı? Ayakkabının dışından geçen bantlı iskelet sistemi ile sarılma eylemini andırması müthiş bir reklam sloganının doğuşunu sağlamıştı. Bu slogan 1992 yılında Maraton koşusunda sakatlanan İngiliz atlet Derek Redmond’un babası kendisine yardıma koşarken giydiği tişörtün üzerinde de yer alıyordu. Air Huarache için bu efsanevi an büyük önem taşır çünkü bu görüntülerden sonra ayakkabılar dünya çapında da tanınmaya başladı.  

1992 ve Sonrası

Nike Air Huarache sunduğu rahatlık duyuldukça daha çok kişi tarafından tercih edildi. Ayakkabının çorap formundaki neopren iç bölümü performans esnasında büyük destek sağlıyordu. Bu özellik basketbol sahalarında da işe yarayabilir diye düşünüldü ve Huarache’yi bu kez basketbolcular tarafından giyilmesi için ürettiler. Ayakkabı, koşuculardan sonra basketbolcuların da gözdesi oldu. Yeni modeli önce Michigan Üniversitesi takımının oyuncuları giydi. Sonra sırayla yıldızlar: Reggie Miller, Scottie Pippen, Kobe Bryant ve Michael Johnson. Air Zoom Huarache 2K4 ismiyle Kobe Bryant için üretilen model Black Mamba’nın giydiği ilk imza serisi olarak kabul edilmekte.

Nike Air Huarache x Stüssy ve Günümüz

Huarache koşu ve basketbolda kendini kanıtladıktan sonra ciddi bir kullanıcı kitlesi tarafından tercih edilmeye başlamıştı. Ayakkabıların kendine has karakteri onları diğer sneakerların önüne geçiriyordu. Yıllar içinde onlarca farklı renkte üretildiler. 90’ların parlayan yıldızları Will Smith ve Jerry Seinfeld tarafından giyildiler.

2000 yılında Kaliforniyalı giyim markası Stüssy ile ilk iş birliği modeli tasarlandı. Air Huarache LE isimli bu model marka iş birliklerinin günümüzdeki kadar ünlü olmadığı bir dönemde çıktığı için az sayıda üretildi ve belirli mağazalarda satışa çıktı. Daha sonra Stüssy ile başka iş birlikleri de yapıldı. İkilinin birlikte çıkardığı son model, Air Huarache Desert Oak for Stüssy olarak satışta. Nike Huarache kadın, erkek, çocuk ve bebek modellerine erişmek mümkün.

Nike, Huarache modeli için Stüssy dışında Undefeated ve Nice Kicks markalarıyla da birlikte çalıştı.

Bazı kaynaklarda Air Huarache’nin günümüze gelene kadar 4.000.000 adet satıldığı ifade ediliyor. Nike’ın ürettiği en rahat ayakkabılardan biri olarak kabul edilen model anneler, çocuklar ve diğer birçok insan tarafından tercih ediliyor.   

2021 Sonbaharı için üretilen modellerin arasında Nike logosu eklenmiş bir model de yer alıyor. 3D Swoosh On the Way olarak isimlendirilen modele Madder Root, Praline, Blue Hues isimli diğer renkler eşlik ediyor. Ayrıca klasik ACG görünümünde tasarlanan yeni bir model de yine Kasım 2021’de satışta olacak.

https://www.sneakerfreaker.com/features/a-brief-history-of-the-nike-air-huarache?page=1, https://www.youtube.com/watch?v=V6JJlSjVIFk , https://www.nssmag.com/en/fashion/19461/map-fashion-europe-lyst-eurofashion, https://www.nike.com/tr/launch/t/air-huarache-st%C3%BCssy-desert-oak-1

 

 

T-Soft E-Ticaret Sistemleriyle Hazırlanmıştır.