x

Nike x NFT

Nike x NFT

Nike x NFT

Mark Zuckerberg geçtiğimiz Ekim ayında şirketinin adını Meta olarak değiştirdiğini açıkladı. Facebook isminin dünyanın yeni düzenine uyum sağlamakta güçlük çekeceğini düşünen CEO, varlığını sanal evrende sürdürmek için Meta isminin daha iyi olduğunu belirtiyordu. Dünyanın en büyük sosyal medya ağının sahibinden gelen bu açıklama Metaverse teriminin de tüm dünya çapında duyulmasını sağladı. İnsanlar bir anda bu terimin ne olduğunu merak edip arama motorlarında ismi aratmaya başladı.

Metaverse Nedir?

Metaverse, en basit haliyle sanal dünyayı anlatmak için kullanılan bir isim. İçinde bulunduğumuz fiziksel dünyanın birebir yansıması olan sanal dünyada bizim dünyamızdan farklı olarak hemen her şey mümkün. Bu terim ilk kez 1992 yılında yayınlanan bilim kurgu romanı Snow Crash (Parazit)’de kullanıldı. Sanal dünyayı bir şehir olarak tasvir eden yazar, karakterlerine Metaverse’e giriş için kişisel geçitler kullandırıyordu. Bu geçitler taşınabilir portlar ya da gözlükler şeklindeydi.

Snow Crash’ten sonra Metaverse temasını kullanan birçok film ve dizi oldu. Bunların en ünlüleri şüphesiz Matrix üçlemesinin filmleri. Yapay zekayla insanların savaşını anlatan kült film serisi, sanal evreni bize en iyi şekilde aktaran yapımlar arasında.

Metaverse üzerine kurgulanan daha güncel yapımlar içinde yine etkileyici bir dizi, Westworld yer alıyor. Gelecekte bizi nelerin beklediğini çok iyi bir şekilde anlatan dizi, baş döndürücü teknolojik gelişmelerin çok da uzağımızda olmadığını düşündürüyor. Altered Carbon, Ready Player One, Mr. Robot, Black Mirror gibi yapımlar da yine Metaverse senaryolarıyla öne çıkıyor.

Sanal Dünyada Alışveriş

Metaverse kavramı dünya çapında benimsendikçe kullanıcılarının da artması bekleniyor. Metaverse içerisinde alışveriş yaparken kullanılacak para birimini uzun süredir duymaktayız. Dijital para, ya da daha medyatik ismiyle kripto paralar zaten sanal ortamda, oyun platformlarında ya da bazı alışveriş sitelerinde kullanılıyor. Bitcoin ve Ethereum dolaşımdaki en yaygın para birimleri. Yeni yerleşmekte olan düzende ise mağazaların büyük kısmı sanal ortama geçeceği için kripto paraların da daha fazla kullanılması bekleniyor.

Metaverse içinde herkesin bir avatarı olacağı ve bu avatarlarla fiziksel dünyada yaptığı her şeyi yapabileceği öngörülüyor. Bu öngörü doğrultusunda da akla hemen sanal ortamda yapılacak harcamalar geliyor. Daha önce Fortnite oyunu içinde satış yapan moda markalarına sanal evren genişledikçe yenileri eklenecek. Balenciaga, Louis Vuitton, Coca Cola ve spor giyim devi Nike dijital platformlarda öne çıkan markalar arasında.

Nike, sanal evren için yaptığı yatırımla ekonomi dünyasında konuşulmaya başladı. Sanal dünyaya giriş yapmakta gecikmeyen markalardan biri olan Nike, zaten uzun süredir Metaverse içinde boy gösteriyordu. Öyle ki, Fortnite oyununda Jordan ve Nike serisi ürünler yer alıyor. Ayrıca yine oyundaki sanal konserlerde Nike ürünleri göze çarpıyor. Bunlardan biri, dünyaca ünlü müzisyen Travis Scott’ın sanal Fortnite konserinde kullandığı ayakkabılar. Scott konserde swoosh logolu ayakkabılarıyla milyonlarca kişi tarafından izlendi. Dünyaca ünlü Oregonlu spor giyim devi, çok yakında sanal ürünleri ve dijital mağazalarıyla adından daha fazla söz ettirecek gibi görünüyor.  

Nike x NFT

NFT, son zamanlarda kripto paralardan sonra en çok duyduğumuz dijital terim. Non-fungible token isminin kısaltması olarak kullanılan NFT dilimize takas edilemez/değiştirilemez jeton olarak çevriliyor. Normalde dijital ortamda yer alan bir varlığın kopyalanması son derece basit. Ancak NFT’ler blok zincir isimli bir dijital deftere kaydediliyor ve asla kopyalanamıyor. Bu nedenle tamamen benzersiz sanal varlıklar. Benzersiz olmaları onları kripto paralardan daha değerli kılıyor. NFT’lerin özel koleksiyoncuları mevcut.

Bugüne kadar astronomik rakamlara satılan birçok NFT oldu. Bunların arasında 2018 yılında 1 milyon dolara satılan “Forever Rose” isimli bir sanat eseri, Mad Dog Jones tarafından yaratılıp 4.1 milyon dolara satılan “Replicator”, 69 milyon dolara satılan Beeple eseri “Everyday-The First 5000 Days” ve dahası yer alıyor. Beeple’a ait eseri satın alan kullanıcı eserin içine girmek isteyenlere özel parti veriyor ve giriş fiyatları kişi başı 150 dolar. Normal insanlar için yeni dijital düzene ayak uydurmak biraz zaman alacak gibi görünüyor. Bir süre sonra artık şaşırmayı bırakıp daha fazla ne olabilir diye beklemeye başlayacağız. Fiziksel ortamda yer alan her şey dijital ortama geçirilip NFT’ye dönüştürülebiliyor.

Nike, kendi NFT’lerini üretmek üzere adım attığı dijital dünyada markanın sanal kimliğine dönüşümünü hızlandırma amacı güttüğünü belirtiyor. Kendi alanından ayrılmadan sporla ilgilenen dijital koleksiyoncuları hedefleyen marka kendi kadrosunu yetiştirmek yerine hazır yetişmiş bir kadroyla işe başlıyor. 2020 yılında Benoit Pagotto, Chris Le ve Steven Vasilev tarafından kurulan RTFKT isimli şirketi satın aldığını resmen duyuran Nike, yeni markasıyla kendi NFT’lerini üretecek. Dijital dünyanın önde gelen isimlerinden biri olan RTFKT, konusuna hakim, zeki ve yenilikçi insanlar tarafından yönetiliyor. Markanın kurucularından Benoit Pagotto, Nike’ın yaratıcılık ve yenilikçilik tutkusunun kendilerininkine çok yakın olduğunu ve dünyada bu özelliklere sahip tek markanın Nike olduğunu aktarıyor. Metaverse’te kurdukları markalarını Nike’ın sağlam temelleri ve deneyimiyle geliştirip büyütecek olmaktan heyecan duyduklarını aktarıyor.

Nike, kurulduğu zamandan beri trendleri mükemmel şekilde analiz edip kendine en iyi şekilde uyarlayan bir marka. Zaten yıllardan beri hep yükselen bir ivme ile gitmesi ve dünyanın en büyük spor giyim markası olmasını sağlayan da bu. Yolculuğuna kaliteli koşu ayakkabıları satma amacıyla başlayan Nike, şu anda sayısız performans kıyafeti, aksesuar ve ayakkabı üretiyor. Yaptığı başarılı iş birlikleri hayranları tarafından yakından takip ediliyor. Metaverse’e giriş yaparken kılavuz olarak seçtiği marka ise belli ki onu sanal dünyada da lider yapacak. Uzun yıllardır sokaklarda severek kullandığımız Nike ürünlerini artık sanal evrende de giyeceğiz. Yeni nesil düzenin getireceği sürprizleri tanıdığımız bir marka ile takip etmek ise daha keyifli olacak. Metaverse iş birliklerinin nasıl olacağını düşünmek de heyecan verici başka bir konu.

Kaynaklar: https://news.nike.com/news/nike-acquires-rtfkt, https://coinscreed.com/metaverse-15-movies-and-tv-series-that-helps-with-understanding-the-concept.html, https://www.creativebloq.com/features/what-are-nfts, https://time.com/6116826/what-is-the-metaverse/, https://rtfkt.com/forging,

T-Soft E-Ticaret Sistemleriyle Hazırlanmıştır.